De sleutel om (zorg)medewerkers tevreden te houden


Het begint bij het DNA van jouw organisatie

Waar staat jouw organisatie voor en hoe houd jij dat DNA vast? Dit zijn belangrijke elementen om op papier te hebben om (toekomstige) medewerkers te boeien en ze vervolgens ook tevreden te houden. Het binden, boeien en behouden van zorgprofessionals is iets waar zorgdesQ gespecialiseerd in is. Bij zorgdesQ hebben we als motto: ‘Onze mensen, onze kracht’ en dit is tegelijkertijd de basis van ons succes.

De beloften die een organisatie aan medewerkers maakt, zijn cruciaal om de aandacht te trekken. Wij beloven zelf persoonlijke aandacht en betrokkenheid, fijn samenwerken en oog voor een goede werk- privé balans. Daarnaast beloven wij onze kandidaten tijd te investeren in hun persoonlijke groei, het beste uit diegene te halen en waardering uit te spreken. Onze zorgprofessionals hechten de meeste waarde aan een fijne werksfeer en betrokken collega’s. Met plezier naar het werk gaan, dat is waarom zorgprofessionals kiezen voor zorgdesQ.

Beloftes nakomen en medewerkers tevreden te houden, daar zit de uitdaging in. Waar kun je aan merken dat mensen toegewijd zijn en toegewijd blijven aan een organisatie? En hoe maak je als werkgever het verschil ten opzichte van andere organisaties?  In het volgende interview vertelt Joris de Vries (directeur zorgdesQ) zijn ervaring met onze eigen zorgmedewerkers.

Interview | ZorgdesQ door de jaren heen

Wat zorgt ervoor dat zorgpersoneel bij een organisatie wil blijven?

”De meeste directeuren en HR-medewerkers maken wel eens mee dat een waardevolle medewerker vertrekt. Bij ons is het zo dat het wederzijdse vertrouwen en een goede samenwerking ervoor zorgen dat mensen bij ons blijven werken. Bij zorgdesQ komt het neer op de relatie die de individuele medewerker (intern) heeft met zijn of haar kandidaat. Hierbij is het persoonlijke contact belangrijk: een luisterend oor kunnen zijn voor onze medewerkers en op een laagdrempelige manier meedenken in behoeftes.

Het gaat niet alleen om de juiste opdracht, maar ook om de juiste samenwerking. Dat zorgpersoneel daar tevreden over is, merken wij bijvoorbeeld doordat we soms een leuk bedankje terugkrijgen van kandidaten. Dat vind ik ook nog steeds 1 van de kernwaarden, dat mensen geen nummertje zijn, maar onderdeel van het team.”

”Het gaat niet alleen om de juiste opdracht, maar ook om de juiste samenwerking.”

Hoe maak je als werkgever het verschil?

”Of je nu kijkt naar onze organisatie, of naar organisaties waar wij personeel aan leveren, er zijn eigenlijk altijd wel een aantal zaken die belangrijk zijn. Denk onder andere aan een fijn werkklimaat, zorgen dat medewerkers een goede werk-privé balans hebben en werknemers het gevoel geven dat ze gezien en gehoord worden.

Ik denk dat het essentieel is om te investeren in je medewerkers. Dat kan op veel verschillende manieren: door de juiste middelen ter beschikking te stellen zodat ze zichzelf persoonlijk kunnen ontwikkelen, een goede arbeidsbeloning, noem het maar op. Belangrijk is dat ze ook een aandeel mogen brengen in het succes van de organisatie. Mensen willen graag iets bijdragen. Ga samen om de tafel om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Het komt er op neer dat je moet luisteren naar wat de behoeftes zijn. Vertaal die behoeftes in: Wat is te realiseren en wat gaan we nog realiseren? Zorg voor perspectief, want iedereen die werkt heeft behoefte aan een bepaald perspectief: Wat wil ik bereiken en op welke manier? De ene medewerker wil zich meer ontwikkelen dat de ander, en dat is oké!”

‘’Zorg voor perspectief, want iedereen die werkt heeft behoefte aan een bepaald perspectief!’’

Omgaan met concurrentie

”We zitten in een hoog concurrerende markt, dat weten we. Ik zeg altijd: kijk niet teveel naar de concurrentie, maar vooral naar wat jij zelf doet. Kijk naar welke kracht je hebt en probeer die kracht goed te benutten. Als ik naar de concurrentie moet kijken, kijk ik liever naar mogelijkheden voor een samenwerking.

Een voorbeeld daarvan is dat we nu samenwerken met een aantal onderaannemers, om de GGD goed te voorzien van personeel. Je kunt altijd denken: ik wil de deur dichthouden voor de concurrentie, maar je kunt ook kijken hoe je naast elkaar kunt werken, waarbij je ieders positie waardeert en gebruik maakt van de verschillende kwaliteiten.

Zorgorganisaties geven aan dat ze allemaal in dezelfde vijver zitten te vissen én dat klopt ook. Toch zouden ze efficiënter kunnen samenwerken, bijvoorbeeld in een specifieke regio*. Dit zorgt ervoor dat ze minder uitval hebben, minder instroom. De marktpositie maakt dit lastig, maar ik denk dat er voor een deel van het werk breder gekeken kan worden.”

‘’Als ik naar de concurrentie moet kijken, kijk ik liever naar mogelijkheden voor een samenwerking.’’

* ”15 zorgorganisaties in een bepaalde regio hebben allemaal een probleem met personeel, maar tegelijkertijd hebben ze allemaal een flexibele schil. Hoe mooi zou het zijn als je die flexibele schil optimaal zou kunnen verdelen onder de zorgorganisaties onderling? Waarbij elke zorgorganisatie wil investeren in dezelfde groep mensen. Je kunt niet verwachten dat mensen altijd gecommitteerd zijn aan één specifieke zorgorganisatie, terwijl ze in principe ook breder ingezet kunnen worden bij meerdere organisaties.’’

Extra binden en boeien van (toekomstige) medewerkers

”Organisaties kunnen op verschillende manieren iets extra’s toevoegen om (toekomstige) medewerkers te binden. Belangrijk hierbij is dat er gekeken wordt naar de behoefte van het personeel. Zo organiseren wij jaarlijks een aantal evenementen, om met onze kandidaten in contact te blijven . Dat wordt altijd erg gewaardeerd. Helaas nu met corona wordt dat vrijwel onmogelijk gemaakt. We geven af en toe een presentje. Zo zijn we nu weer bezig met een leuk item: passend bij de coronatijd, namelijk een mondkapje leveren aan onze externe krachten.

Extra stukje aandacht

Het komt vaak neer op net een extra stukje aandacht geven. Neem de tijd, zorg ervoor dat personeel zich gewaardeerd voelt. Dit doen wij zelf ook op verschillende manieren, bijvoorbeeld door scholing aan te bieden of een auto van de zaak geven. Voor de interne organisatie geldt hetzelfde; we vinden het leuk om verbinding te houden. Zo hebben we op vrijdagmiddag snack-dag, waarbij iedereen het leuk vindt om aan te sluiten. Als team ondernemen we één keer in de zoveel tijd iets leuks, bijvoorbeeld een weekend weg samen of gewoon een hapje eten.

Sommige organisaties zouden meer kunnen investeren in het teamgevoel. Dat doen wij ook: als we het samen goed doen, kunnen we bijvoorbeeld ook samen in het salaris groeien. Het teamgevoel is denk ik een van de grote waardes om mensen te binden en te boeien. Als je heel specifiek kijkt naar ontwikkeling van mensen, laten we liever ook mensen vanuit de interne organisatie doorgroeien naar een hogere functie. Hierdoor hebben mensen ook weer ontwikkelingsperspectief.”

‘’Het teamgevoel is denk ik een van de grote waardes om mensen te binden en te boeien.’’

Ontwikkelingen en dromen zordesQ

”Als we dingen beter zouden kunnen doen, kijk ik vooral naar hoe we onze eigen werkprocessen nog beter kunnen automatiseren. Een automatisering waarbij mensen minder tijd hoeven te spenderen aan processen.

De dromen die ik heb, hebben te maken met de ontwikkeling en groei van het bedrijf. We kunnen blijven binden en boeien, maar we moeten ook op een geven moment op gaan schalen. Denk aan meerdere locaties waar we vanuit gaan werken. Het binden en boeien zijn we al heel sterk in. Hier zouden we op deze nieuwe locaties mee door moeten gaan. We zien dat dat toegevoegde waarde geeft.

Ga je groter worden als organisatie, wordt het een steeds grotere uitdaging om mensen ook betrokken te laten blijven bij scholing- en ontwikkelingstrajecten. Ik zou in mijn ideale droom graag zien dat zowel onze interne als externe medewerkers in ons nieuwe platform beschikking krijgen over een online leeromgeving. Dus meer e-learningsaanbod, waar elke individuele medewerker behoefte aan heeft.’’

One stop shop

‘’Als ik nog meer zou mogen dromen, wil ik graag een soort ‘one stop shop’ zijn, voor zowel werknemers als werkgevers, waarbij we centraal het vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dus iedereen kan zich persoonlijk ontwikkelen doormiddel van e-learning en scholing. Daarnaast zouden we onze klanten volledig kunnen ontzorgen op het gebied van contract management, met outsource planningen. Zo zouden we dus echt een volledige partij zijn, zodat we onze opdrachtgever veel toegevoegde waarde kunnen geven op het gebied van HR, ontwikkeling, scholing en borging.”

‘’Meer e-learningsaanbod, waar elke individuele medewerker behoefte aan heeft.’’

Hoe kan een organisatie waardering laten blijken aan werknemers?

”Het blijft een individuele benadering en waardering heeft te maken met verschillende soorten beloning. Zo kun je iemand gewaardeerd laten voelen door een compliment te geven, maar ook door een keer een presentje te geven.

Als je al kijkt naar functies, zie je dat iemand die in de sales zit ook weer andere waardering wil horen dan iemand die in de administratie zit. Degene die op een administratieve functie zit, wil graag zijn werk afhebben en weten dat alles op orde is. Een sales medewerker kijkt veel meer naar: welke individuele prestatie lever ik nou?

Wanneer je per persoon weet wat zij belangrijk vinden in waardering, of dat nou uit een gesprek komt of een meetbaar instrument, kun je hier op inspelen.”

Hoe houden interne medewerkers het DNA van een organisatie vast?

”Het is een uitdaging, hoe groter je wordt als bedrijf, hoe lastiger dat is. Met een klein team is het natuurlijk makkelijker te overzien. Het verankeren van principes doe je niet door ze op te leggen, maar mensen in de organisatie te betrekken bij die principes. Belangrijk is dat medewerkers zelf de overtuiging hebben dat de principes, die je wil verankeren in het DNA, goed zijn. Op deze manier worden de interne medewerkers ambassadeur van dat DNA.

Als ik kijk naar de cultuur die wij in onze organisatie hebben, dan kom ik weer terug op het feit dat medewerkers een bepaald perspectief willen hebben. Ze willen graag gezien worden, maar willen zich ook prettig voelen in de werkomgeving. Dat kan je alleen maar faciliteren en hopen dat ze dit zelf overnemen. Of personeel zich prettig voelt, kom je ook weer achter door in gesprek te blijven.”

‘’Het verankeren van principes doe je niet door ze op te leggen, maar mensen in de organisatie te betrekken bij die principes.’’

Hoe weet een organisatie of medewerkers zich terugvinden in het DNA?

”Ik denk dat dit vooral terug te zien is in de resultaten. Kijk naar onze eigen organisatie. Het feit dat er medewerkers zijn die al 10 jaar of langer voor ons werken, laat wel zien dat datgene wat wij omschrijven in de beloftes, dat we dat ook waarmaken.

Wanneer medewerkers zich van tevoren niet kunnen vinden in het DNA, zullen ze ook niet voor ons komen werken. Als medewerkers bijvoorbeeld alleen maar voor geld gaan, dan zie je dat die op termijn ook afhaken. Het gaat natuurlijk ook om geld, maar het gaat ook om samen succes hebben, zowel in goede als in slechte tijden er voor elkaar kunnen zijn.

Bij de vraag of medewerkers zich in het DNA kunnen terugvinden, is een open cultuur erg belangrijk. Door helder te communiceren kom je al een heel eind. Bij ons verwachten we dat een werknemer ook zelf aangeeft waar de behoefte ligt. Dus geeft een kandidaat aan dat hij/zij graag een bepaalde training wil volgen, gaan wij kijken of dit te realiseren is.”

Advies aan organisaties om personeel te binden, boeien en te behouden

Zorg ervoor dat een medewerker zich gezien en gehoord voelt en dat hij of zij wordt ingezet waar de competenties en kwaliteiten het beste aansluiten. Zorg er ook voor dat medewerkers perspectief hebben, zich kunnen ontwikkelen, verantwoordelijkheid krijgen en laat mensen zelf met initiatieven komen. Luister naar ze, neem de tijd en onderzoek waar jouw individuele personeel behoefte aan heeft. Investeer daarnaast in het teamgevoel; samen bereik je meer dan alleen.

Diensten


Opleiden en scholing zorg

Jij kent als geen ander het belang van scholing in de zorg. Ontwikkelingen binnen de zorgsector gaan razendsnel en als zorgprofessional ben je nooit uitgeleerd. Wij investeren daarom in goede begeleiding en indien nodig (bij)scholing voor onze zorgmedewerkers. Ook zijn we hard aan het werk aan onze eigen opleidingsacademie.

Alles over (bij)scholing

Werving en selectie zorg

Werving en selectie neemt veel tijd in beslag. Ben jij op zoek naar die perfecte match, dan is het screenen van een cv simpelweg niet meer genoeg. Wij nemen deze taak graag uit handen! In overleg bepalen we de wervingsstrategie en vereisten waar kandidaten aan moeten voldoen. Denk aan hard skills, maar vooral ook soft skills.

Werving en selectie partner nodig?

Uitzenden en detacheren

Wees altijd verzekerd van gekwalificeerd zorgpersoneel. Zo kan jij je focussen op het bieden van goede zorg. Als detacheringsbureau voldoen wij aan de norm NEN 4400-1 en hebben we ons SNA keurmerk behaald. Zo ben je verzekerd van gecontroleerd betalingsgedrag wat betreft omzetbelasting, loonbelasting en sociale premies.

Uitzendkrachten of detacheerders nodig?

Bemiddeling ZZP zorg

Als zorgorganisatie moet je snel kunnen inspelen op een stijgende zorgvraag. Helaas blijft het vaak een uitdaging om geschikt zorgpersoneel aan te trekken. Het resultaat: een stijgende werkdruk. Een bemiddelingsbureau voor ZZP'ers in de zorg kan uitkomst bieden. Lees meer over de voordelen voor jou en wat je van ons kan verwachten.

Ik zoek ZZP'ers in de zorg

Referenties


Een aantal maanden geleden werd ik door Ellen benaderd met de vraag of ik misschien interesse had om bij zorgdesq te komen werken. Eerst in de teststraat en eventueel later bij de vaccinatie.
Na een prettig gesprek werd ik al snel ingedeeld en kreeg leuk contact met collega’s. De begeleiding is top, zowel door zorgdesq als bij de teststraat. Prettige samenwerking. Ook is zorgdesq persoonlijk betrokken bij je werk. Ik hoop dat ik nog lang kan samenwerken!

Helma Pulles – Verzorgende IG

Ik ben sinds juli 2020 zzp’er geworden in de zorg. Na paar maanden werd ik benaderd door zorgdesQ met de vraag of hun wellicht iets voor mij kunnen betekenen. Hier was ik op dat moment naar op zoek en ben er daarom op in gegaan. Ik had een afspraak met Myrthe Nijst voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek was heel ontspannen en prettig. Er werd geluisterd naar wat mijn wensen waren qua opdracht en werk. Na 1 week werd ik gebeld dat er match was en of ze mijn gegevens mochten door geven voor een koppeling. Ik werk nu inmiddels al 3 maanden bij deze opdrachtgever, waar ik het erg naar me zin heb. Ook word je goed begeleid tijdens je opdracht en wordt er regelmatig gevraagd of je ergens tegen aan loopt. ZorgdesQ is persoonlijk betrokken.

Paul Onclin – Verzorgende IG

Mijn naam is Geert en ik ben verpleegkundige van beroep. Sinds juni 2020 ben ik ingehuurd via zorgdesq voor de teststraten van de GGD Hart Voor Brabant. Hier werk ik met plezier en voel een warme connectie met zowel de GGD als zorgdesQ. Het is een werkplek waar je creatief moet omgaan met de cliënten, de omstandigheden en het team waarmee je werkt. Zowel de planners van zorgdesQ als de informatiewisseling met het bureau waar ik voor werk verloopt geruisloos. Als werkgever kan ik zorgdesQ aanraden!

Geert – Verpleegkundige

Ik ben in juni 2020 via zorgdesQ aan het werk gegaan bij de GGD Hart voor Brabant in de teststraat. Een leuke uitdaging waar ik op de dag van vandaag nog steeds met plezier werk! Fijne communicatie en samenwerking tussen zorgdesQ, GGD Hart voor Brabant en mijzelf!

Bianca Vorstenbosch – Verpleegkundige

Sinds juni 2020 ben ik als verpleegkundige/ afnemer in de teststraat via zordesQ aan het werk. Mijn kennismaking is van begin af aan persoonlijk, positief en productief geweest. Vooral de menselijke maat spreekt mij erg aan. Je vindt er steeds gehoor voor vragen, wensen en onduidelijkheden, wat ik heel prettig vind. Vooral de persoonlijke benadering wat je beleefd, dat je als werknemer gewaardeerd voelt, is hartverwarmend. Ik draag zorgdesQ een warm hart toe.

Lies von Meyenfeldt – Verpleegkundige

Mijn ervaring met zorgdesQ ervaar ik als zeer prettig. Er is snel contact en alles wordt goed geregeld, wat heel erg fijn is!

Pleun van de Wouw – Ondersteuner teststraat

Vanaf het moment dat ik benadert werd via Linkdin door zorgdesQ om in covid-teststraten te gaan werken, is tot vandaag de begeleiding en zorg voor mij op en top. De communicatie is goed, afspraken worden na gekomen. Een betrouwbare en fijne partner!

Hans Breuer – Verpleegkundige

Ongeveer een maand geleden ben ik via zorgdesQ aan het werk gegaan binnen verschillende verpleeghuizen. Ik ben zeer te spreken over het contact wat ik heb ervaren met de medewerkers van zorgdesQ. Vriendelijkheid en behulpzaamheid staan hoog in het vaandel bij dit bureau. Ze bieden een luisterend oor en ik voelde mij dan ook zeer gehoord met het contact wat er nu is en hoe dit verder wordt opgebouwd. Ik hoop dan ook dat deze fijne samenwerking zo door blijft gaan. Bedankt zorgdesQ!

Esther Noijen – Verzorgende IG

Vanaf het begin, en ik werk er nu al een aantal maanden, ben ik heel tevreden met zorgdesQ. Wederzijdse waardering. Als er een probleem is, wordt dat ook gecommuniceerd. Sanye, Ellen en Jordy zijn alle 3 toppers. Met alle 3 vaak contact gehad, soms zelfs buiten werktijden om. Altijd aardig, goed en professioneel. Na een tijd bouw je ook een band op met elkaar en dat is wat zorgdesQ zo goed maakt!

Mouhsine Afasas – Begeleider / Helpende

”Via zorgdesQ ben ik een maand geleden aan het werk gegaan bij verpleeghuis LuciVer. Via LinkedIn werd ik benaderd op een professionele maar ook persoonlijke manier. Na mijn inwerkdiensten bleef de recruiter betrokken op het reilen en zeilen op de werkvloer. Hierdoor weet ik dat we met elkaar (de zorgorganisatie, zorgdesQ en ikzelf) gaan voor een goede samenwerking.”

Willemieke van Leeuwen – Verzorgende IG

”Ik vind het fijn om met zorgdesQ gewerkt te hebben. Top ondersteuning! Fijne samenwerking en communicatie. Misschien kom ik nog eens terug als ik ga verhuizen. Bedankt voor alle steun!”

Ivonne Weekers – Verzorgende IG

‘’Ik wil zorgdesQ bedanken voor alle fijne hulp en harde inzet. Dankzij zorgdesQ heb ik een 24 uurs contract en is alles geregeld bij Ananz. Al mijn vragen werden altijd snel en duidelijk beantwoord en niets was teveel moeite. Ook de overgang van jullie naar Ananz verliep zoals beloofd soepel en jullie hebben hierin alles goed geregeld voor mij. Bedankt voor jullie super goede service, vriendelijkheid en medewerking. Jullie zijn toppers en ik zou zorgdesQ aan iedereen aanraden. Bedankt!”

Esje Coolen – Helpende

“Een klein maar fijn uitzendbureau dat met een luisterend oor voor zijn werknemers de cruciale rol vervult. ZorgdesQ is altijd bereikbaar en staat open voor vragen, maar ook voor uitdagingen en kritiek. Daarnaast is zorgdesQ altijd bezig met zijn werknemers door hen te triggeren en een optimale dienstverlening te bieden qua arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden. Ook wanneer een werknemer naar behoren functioneert en er bij de opdrachtgever een contract wordt aangeboden, zorgt zorgdesQ ervoor dat de medewerkers de beste mogelijkheden krijgen tijdens en na de overdracht. Al met al is zorgdesQ een organisatie die betrokken is en daarom zou ik als medewerker/zzp’er ook altijd nog een steentje bij willen dragen aan de organisatie zorgdesQ.”

Dely Weismann – Helpende

“ZorgdesQ is een organisatie die 5 jaar geleden heeft gezorgd dat ik als beginnende, onwetende zorgprofessional nu zelfverzekerd naar elke opdracht kan gaan. Ze begeleiden en coachen met aandacht, eerlijkheid en inlevingsvermogen. Het gevoel dat ik bij zorgdesQ krijg is dat zowel de zorgvrager als ik nooit een nummer zijn en ze open staan voor elke vraag en samen zoeken naar oplossingen. Ben ik gegroeid de afgelopen jaren? Zeker, met de hulp van het hele team van zorgdesQ.”

Astrid Holtzer – Verzorgende IG

“Vanaf de eerste dag ervaar ik een zeer prettige samenwerking met zorgdesQ. Zowel in de bemiddeling als in de detachering heel betrokken, professioneel en deskundig. Ik voel mij als professional door het hele team gehoord en gezien en dat is in deze tijden binnen de zorg een zeer aangename verstandhouding.”

Mohammed Mahmoudi – Woonbegeleider

“ZorgdesQ is een maatje voor mij en mijn exclusieve bemiddelaar. Ik vertrouw Joris en zijn professionele team blindelings. Zij zijn er voor mij en samen zijn we er voor de opdrachtgevers.
Omdat ik eind dit jaar als pensionada een nieuw tijdperk in ga, zal ik met enige weemoed afscheid nemen van mijn werk én van ZorgdesQ… maar niet zonder Joris en zijn team te bedanken voor een vast vertrouwen wederzijds en een super fijne samenwerking.”

Marion Verheij – Verzorgende IG

“ZorgdesQ is vanaf het eerste moment heel transparant geweest in de wensen en eisen. Het fijne oog voor detail en deskundigheid zijn voor mij doorslaggevend geweest in onze samenwerking. De samenwerking met als doel de kwaliteit en professionaliteit te waarborgen op de werkvloer. Tot op de dag van vandaag ben ik content om hier onderdeel van te mogen zijn en kijk ik uit naar een langdurige samenwerking.”

Charaf Ajoun – Woonbegeleider

”Vanaf het eerste uur werk ik met veel plezier via zorgdesQ. Vele opdrachten in verschillende zorginstellingen op revalidatie, pg of somatische afdeling zijn bij mij de revue gepasseerd. Zo heb ik overal kunnen snuffelen en kunnen kijken wat ik echt leuk vind en bij me past. Voor mij zijn dat de nachtdiensten en wat langere termijn opdrachten. Hier wordt goed op ingespeeld door de medewerkers van het zorgdesQ team. Elk uur van de dag staan ze voor je klaar voor advies en een luisterend oor, betrokken en geïnteresseerd in wat je doet. Wil je lekker aan het werk in de zorg? Dan ben je bij zorgdesQ aan het juiste adres!”

José Weel – Verzorgende IG

”De service is perfect, wat betekent dat alle handen bij ZorgdesQ mij willen helpen, de lijntjes kort zijn en er altijd een passende oplossing is. ZorgdesQ maakt het mij als zzp’er erg makkelijk!”

Stefan van de Molengraaf – Verzorgende IG