Blog

Wat maakt en houdt het werken in de zorg leuk?

2 september 2021

Hoe aantrekkelijk is het werken in de zorg op dit moment? Bij zorgdesQ gingen we op onderzoek uit. Want wat maakt het werken in de zorg in eerste instantie nou zo leuk? En nog wel een belangrijkere vraag: Hoe houd je het werken ook leuk en wat kunnen organisaties doen om hieraan bij te dragen? Gelukkig konden we persoonlijk antwoord krijgen op deze vragen, want onze zorgcollega’s dachten graag mee.

Wat maakt het werken in de zorg leuk?

Het werken in de zorg geeft voldoening: ‘’Het bieden van zorg aan een ander die dat nodig heeft, het contact met mensen en het bijdragen aan kwaliteit van leven voor iemand is het mooiste wat er is.’’ Velen geven aan dat de dankbaarheid van de cliënt het werk zo leuk maakt. Logisch! Wat zie je nou liever dan een lach op iemands gezicht? Ook het krijgen van positieve feedback doet een zorgmedewerker goed. Wat zeg ik? Ieder mens doet dat goed. Het werken in de zorg schijnt daarnaast vooral iedere dag anders te zijn en een klein gebaar kan de dag al goed maken van een cliënt. En zo ook weer van de zorgverlener.

Hoe houd je het werken in de zorg leuk?

Om het werken ook echt leuk te houden, is het voor velen belangrijk om voldoende afwisseling in het werk te hebben. Dit kan zijn qua werkzaamheden, doelgroepen of instellingen. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende uitdaging in het werk blijft zitten en zorgverleners zich kunnen blijven ontwikkelen. Ook een fijne werksfeer haalt veel uit. Hoe begin je de dag? ”Start de dag met een lach, haal af en toe diep adem en zorg voor een goede communicatie richting collega’s.”

Wat belangrijk is te beseffen is dat ieder mens ergens anders energie van krijgt. Zoek dit voor jezelf uit. Bekijk eens onze checklist om uit te zoeken wat energiegevers en energievreters voor jou zijn.

Energievreters aanpakken

Wanneer duidelijk is wat energievreters en energiegevers zijn, is het uiteraard belangrijk om de energievreters aan te pakken. Dit is iets wat een zorgverlener zelf kan doen, maar een organisatie kan hier ook in meedenken door te investeren in bijvoorbeeld een cursus, opleiding of bijscholing. Onze zorgcollega’s gaven bijvoorbeeld aan behoefte te hebben aan:

Het allerbelangrijkste voor een zorgorganisatie is dat er met iedere medewerker in gesprek wordt gegaan over de behoefte van bijscholing. Zoals we zelf hebben gezien, zijn er zulke diverse antwoorden. Iedere zorgmedewerker verdient het om te investeren in zijn of haar ontwikkelpunten. 

Zelf zien we ook dat zorgprofessionals behoefte hebben aan dat extra stukje persoonlijke aandacht. Dit is één van de redenen waarom onze kandidaten kiezen voor zorgdesQ. Daarnaast heeft vooral de jongere generatie steeds meer behoefte aan vrijheid. Het komt steeds vaker voor dat medewerkers in loondienst er toch voor kiezen om te gaan flexen. Dit omdat ze meer behoefte hebben aan professionele autonomie, meer tijd willen besteden aan de cliënt en minder tijd aan administratieve zaken. Dit is waar de zorg nou eenmaal om draait. Het werken in de zorg blijft voor sommigen dus leuk door te flexen, terwijl andere zorgmedewerkers er juist bewust voor kiezen om bij een vaste organisatie te werken. En maar goed ook, want we hebben beide nodig in de zorg!

Liefs, Myrthe

– Myrthe Moet vertellen – 




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *