Blog

Hoe verminder je stress door werkdruk?

10 maart 2021

Stress in de zorg; hoe ga je daarmee om?

Ervaar jij als zorgmedewerker een hoge werkdruk? Stress onder zorgmedewerkers is een probleem dat al jaren speelt. Sinds vorig jaar komt daar nog eens bij dat maarliefst 6 op de 10 medewerkers door corona nog meer stress ervaart dan voorheen. Het zorgen voor besmette cliënten, het zien van schrijnende situaties en de lange dagen zorgen nog eens voor extra stress bij veel zorgmedewerkers. Logisch! 


De afname van de hoge werkdruk bij zorginstellingen ligt natuurlijk deels bij het management van zorgorganisaties. Zij kunnen bijvoorbeeld nieuw zorgpersoneel en/of zzp’ers aantrekken en werkprocessen efficiënter vormgeven. Als zorgmedewerker heb jij daar zelf niet altijd iets over te zeggen. Ga daarom aan de slag met zaken waar jij wel invloed op uit kunt oefenen. Er zijn gelukkig meerdere manieren om zelf met de werkdruk om te leren gaan en zo de stress door een te hoge werkdruk te verminderen. We hebben een paar effectieve punten voor je beschreven die jou daarbij kunnen helpen:

Maak jouw probleem bespreekbaar

Uit een onderzoek door VGZ blijkt dat 75% van de zorgmedewerkers die stress ervaren dit bespreekt op het werk. Wel liever met collega’s (59%) dan met hun leidinggevende (16%). 2 op de 10 bespreken dit helemaal niet op het werk. Sommigen houden dus hun zorgen, problemen en gevoel graag voor zichzelf. Heb jij hier ook een handje van? Misschien wel omdat jij andere mensen niet wil belasten met jouw problemen? Ga dit toch eens proberen. Het is belangrijk dat jouw collega’s op de hoogte zijn van de werkdruk die jij ervaart. Door samen met het hele team te praten over de gevolgen van de hoge werkdruk creëer je begrip bij jouw collega’s. Daarnaast is de kans groot dat er collega’s zijn die met hetzelfde gevoel rondlopen. Help elkaar en vind steun bij elkaar. 

Uit het onderzoek kunnen we dus ook opmaken dat zorgmedewerkers niet graag de leidinggevende of het management inlichten over de situatie. Maar zolang jij het probleem niet aankaart bij jouw leidinggevende, wordt er ook geen actie ondernomen en ontstaat er geen verandering. Stel het management daarom op de hoogte over de werkdruk die jij ervaart op de werkvloer, zodat er draagvlak wordt gecreëerd. Nadat zowel jouw collega’s als het management op de hoogte is, kan er met het hele team gekeken worden naar oplossingen. Zolang jij het probleem niet kenbaar maakt wordt er waarschijnlijk ook geen actie ondernomen om het probleem op te lossen.

Pak dagelijkse belemmeringen direct aan

Starten jij en jouw collega’s de werkdag altijd individueel op? Stel dan eens voor om de werkdag samen met jouw team van start te gaan, door kort even bij elkaar te komen. Tijdens dat moment zorgen jullie er samen voor dat alle taken goed worden verdeeld. Doe dit ook kort aan het einde van de dag. Dat moment kun je gebruiken voor een korte evaluatie van de werkdag. Waarschijnlijk denk je nu ‘Maar we hebben toch helemaal geen tijd voor extra evaluaties?’. Dat is een logische gedachte, maar door meerdere malen per week samen de werkdag te evalueren kan er met het team samen gewerkt worden aan verbeterpunten. Zo kun je de volgende vragen beantwoorden tijdens deze evaluatie: 

Praat hier samen met elkaar over. Als jij dergelijke belemmeringen laat liggen blijf je dagelijks weer tegen dezelfde problemen aanlopen. Dat is veel verloren tijd die bijdraagt aan de te hoge werkdruk. Verminder dagelijkse belemmeringen voor minder werkstress.

Start jouw werkdag rustig op

Het klinkt natuurlijk verleidelijk om een jouw werkdag direct rennend van start te gaan. Maar wij raden je echter aan dit niet te doen. Zorg voor een rustige start van de werkdag en denk voordat je begint na over welke werkzaamheden vandaag prioriteit hebben en welke minder. Door vooraf jouw werkzaamheden te prioriteren ga jij rustiger en gestructureerder jouw dag door. Hierdoor voorkom je dat jij de hele dag aan het racen bent en uiteindelijk de bomen door het bos niet meer ziet.

Voorkom overcompensatie 

Een veelvoorkomend verschijnsel bij werkstress is overcompensatie. Maak jij als zorgmedewerker extra uren, sla je pauzes over en stel jij jezelf nog vaker beschikbaar om jouw werkzaamheden af te krijgen? Probeer dit in de toekomst dan te allen tijde te voorkomen. Door overcompensatie gun jij jezelf tijdens een werkdag geen moment van rust. Rustmomenten zijn juist erg belangrijk om zorgvuldig en gestructureerd te kunnen blijven werken. Een uitgeruste en ontspannen medewerker maakt minder fouten en werkt daardoor uiteindelijk ook veel sneller. Het nemen van rust zorgt er dus voor dat jij meer werk gedaan krijgt en rustiger en met minder stress de werkdag afsluit. Zo bereik jij meer op jouw werkdag. 

Time management

Jij neemt graag de tijd voor jouw cliënten. Dat is namelijk waar goede zorg om draait. Maar door alle extra administratieve taken waar je ook nog verantwoordelijk voor bent, wordt het steeds lastiger de juiste balans te vinden tussen tijd voor de cliënt en deze taken. Gelukkig kan goede time management je hier bij helpen. Time management zorgt ervoor dat jij de focus terug krijgt voor datgene wat binnen jouw zorgfunctie daadwerkelijk van belang is, terwijl je ondertussen grip houdt op secundaire taken, zoals rapportages, spoedklussen, etc. 

Stel je voor dat je na jouw werkdag met een prettig en rustig gevoel huiswaarts kunt keren, in plaats van met een uitgeput gevoel en een vol hoofd. Wetende dat de volgende dag weer gewoon op dezelfde manier verder gaat. Er zijn meerdere organisaties waar je terecht kunt voor een cursus time management. Kaart dit eens aan bij je leidinggevende. Wellicht dat er binnen jouw zorgorganisatie draagvlak is voor deelname aan dergelijke cursussen.

– Myrthe Moet vertellen –




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *