Team desQ

Samenwerken in de zorg; thuis en op kantoor

22 april 2020

Als intermediair voor de zorgsector zijn we gewend dat een deel van ons team, en in dit geval bedoel ik natuurlijk onze zorgprofessionals, aan het werk is bij onze opdrachtgevers. Vanuit ons hoofdkantoor in Oss, én nu ook vanuit huis, zetten wij ons dagelijks in voor het maken en behouden van de verbinding met onze mensen en opdrachtgevers. Dat is waar het in ons vak echt om draait!

Teamgevoel

In deze, toch wel bizarre periode is het bij ons in het team allemaal net even anders. Het is maar gek nu dat we niet even naar elkaar toe kunnen lopen, een kort praatje maken, samen lachen en elkaar van (bijna) ieder detail op de hoogte houden. Bij zorgdesQ missen we elkaar en de directe samenwerking  best wel een beetje. Dat zegt ook wel weer veel positiefs over ons teamgevoel natuurlijk!

Afbeelding met persoon, object, gebouw, tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Opvallend is dat we in deze periode allemaal wat creatiever worden. Zo sprak ik mijn collega Dorus over zijn weekend en stiekem ging ik er vanuit dat hij niet zoveel had gedaan. Dat had ik verkeerd ingeschat… Samen met zijn gezin was hij wezen picknicken in het bos, hadden ze een tent opgezet in de tuin en werd het een gezellige avond met veel spelletjes! Het idee was om er ook nog in te slapen, maar daar was het nog iets te koud voor. Gelukkig kan dat de hele zomer nog!

Working Apart Together

Working Apart Together, de WAT-relatie met collega’s. Hoe doen we dat? Zoals jullie weten, werkt een deel van onze collega’s thuis en we werken met een beperkt aantal collega’s op kantoor. Wij hebben weliswaar geen vitaal beroep, maar gelukkig kunnen wij op deze manier wel een bijdrage blijven leveren met het ondersteunen van de zorghelden en zorginstellingen waar we mee samenwerken. Daar waar het echt nodig is, want: jij zorgt en wij blijven voor jou zorgen, daar staan we voor bij zorgdesQ.

Het werken op deze manier zorgt wel voor een extra uitdaging om met elkaar in verbinding te blijven. Daar zijn gelukkig genoeg digitale hulpmiddelen voor! Zo hebben we een goed programma gevonden dat we allemaal opstarten aan het begin van onze dag. Hiermee kunnen we de hele dag met elkaar in contact blijven. Je kunt er ook mee videobellen; zo kunnen we binnenkort toch nog een vrijdagmiddagborrel doen met elkaar!

Daniëlle, onze manager HRM, spant zich in deze tijd bijvoorbeeld extra in om er voor te zorgen dat we als team de neuzen dezelfde kant op blijven hebben staan en dat we ondanks onze WAT-uitdaging toch dezelfde koers blijven varen. Naast het hebben van regelmatig contact maakt ze op basis van onze input wekelijks een verslag van onze al inspanningen, de lopende zaken, nieuwtjes en onze successen. Ook zet ze in dat verslag de verdere koers uit met aandachtspunten voor de komende week. Dat werkt fijn want zo blijven mijn collega’s en ik goed op de hoogte wat er collectief speelt en waar we als team naartoe gaan.

Ook deze maand is ons team weer uitgebreid! Jennifer (22 jaar), is aangenomen voor careerdesQ, maar gezien de drukte in de zorg wordt ze ingewerkt bij zorgdesQ onder begeleiding van collega recruiter Ellen. Jennifer had gelukkig wel al wat werkervaring als recruiter, dus het is niet allemaal nieuw voor haar. Afgelopen week hebben mijn collega’s en Jennifer nader kennis gemaakt via videobellen. Sommige collega’s gaat ze namelijk pas in het echt ontmoeten als we weer allemaal op kantoor mogen werken, dat is ook wel bijzonder.

Persoonlijke ervaring

Het is een gekke ervaring, maar ik heb zeker genoeg overzicht over alle zaken die er intern spelen. In het team ben ik de enige marketeer. Door alle inspanningen die worden gedaan met deze manier van werken, is het grappige dat ik eigenlijk in detail veel meer op de hoogte ben van alles wat er speelt bij onze kandidaten en klanten. Dat is wel leuk en ik merk dat ik zo nog beter op zaken in kan spelen. Dat ga ik er zeker inhouden!

Daarnaast denk ik dat het in deze tijd belangrijk is om waardering naar elkaar te blijven uitspreken, naar onze zorgverleners en naar elkaar. Begrip  hebben voor elkaar en elkaars situaties is ook een belangrijke factor. Sommige thuiswerkers hebben de uitdaging om naast het werk ook nog het gezinsleven met – nu niet naar school gaande kinderen – draaiende te houden. Dat is vast niet altijd gemakkelijk. Jullie harde werk wordt zeker gewaardeerd!

Ons team heeft een Whatsappgroep, waarin we elkaar de hele dag door op de hoogte houden van alles en nog wat. Joris, de directeur,  stuurde laatst opeens een berichtje:

‘’Jongens, wat ben ik trots op jullie allemáál! Wat een berg met werk hebben we verzet. Weliswaar op afstand voor velen maar CHAPEAU voor jullie inzet en doorzettingsvermogen, ondanks alle uitdagingen die we moeten meemaken ieder op zijn eigen manier. Ik ben echt zo trots op jullie!’’

Ik denk dat ik voor iedereen kan spreken dat het erg fijn is om zo’n compliment te krijgen.

Selectieprocedure & werkwijze tijdens coronacrisis

Het ondersteunen van de zorghelden waar we mee samenwerken gaat in deze periode telefonisch door. Normaal gesproken hebben de recruiters al regelmatig contact met hun kandidaten, maar dat is in deze periode toch net wat meer. Vragen die jullie hebben worden dan ook gebundeld, zodat we allemaal antwoord kunnen geven op ‘bijzondere’ vragen. Wij moeten dit soms ook nog even navragen of uitzoeken! Iedereen blijft op deze manier op de hoogte en de verbinding is hoe deze moet zijn.

De relatie met onze (nieuwe) kandidaten en opdrachtgevers verandert natuurlijk ook. Alle soorten kennismakingen zullen in deze periode geheel digitaal plaatsvinden, tenzij het noodzakelijk is om elkaar in het echt te ontmoeten. Normaal gesproken drinken de recruiters met onze kandidaten een bak koffie of thee en gaan de consultants langs bij opdrachtgevers, maar in deze crisistijden mogen we blij zijn met alle digitale mogelijkheden! We nemen vrijblijvend telefonisch contact met je op en indien mogelijk maken we daarna een afspraak om te videobellen via Whatsapp of Skype. Wat we hiervoor gebruiken hangt af van wat jij zelf het fijnst vindt.

Tijdens dit gesprek maken we afspraken over onze samenwerking, voorwaarden en tarieven. Er verandert verder weinig aan onze werkwijze, behalve dat we voor jou en onze veiligheid fysiek contact zoveel mogelijk vermijden.

Tot slot wil ik nogmaals zeggen hoe trots we met het hele team zijn op alle zorgtoppers! Onze  waardering uitspreken is één ding, het laten zien is een tweede. Op dit moment hebben we ons creatieve brein aan het werk gezet om jullie binnenkort met een leuke attentie extra te waarderen. Nog eventjes geduld….

Liefs, Myrthe

– Myrthe Moet vertellen –




Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details