Werkdruk in de zorg

Hoe zeg je nee als zorgmedewerker op de werkvloer

2 juni 2021

Iedereen heeft op de werkvloer wel eens een situatie meegemaakt waarbij we eigenlijk ‘nee’ wilde zeggen, maar toch volmondig ‘ja’ zeiden. Het maakt niet uit of je net start met je nieuwe baan of al tien jaar bij dezelfde werkgever werkt, nee zeggen blijft een hele uitdaging. Je baas vraagt of je even aanhaakt bij een nieuw project of je collega vraagt of je een shift kunt overnemen. Als zorgmedewerker wil je je natuurlijk proactief opstellen tegenover je werkgever en je collega uit de brand helpen. “Ja, is goed!”, zeg je voordat je er over na hebt kunnen denken. Het werk stapelt zich op, de stress neemt toe en overwerken wordt de nieuwe norm.

Waarom het zo moeilijk is om nee te zeggen?

Wanneer we nee zeggen tegen een collega of leidinggevende voelen we ons vaak direct schuldig. Dit komt doordat het in ons karakter zit om iemand hulp aan te bieden wanneer dit nodig is. Deze hulp weigeren vinden we vaak moeilijk en zien we als falen. Daarnaast wil je je graag proactief opstellen op de werkvloer en kansen niet afslaan. Met een nieuwe kans kun je namelijk ook weer waardering ontvangen (misschien zelf promotie!). We bevinden ons vaak in een tweestrijd tussen het goed doen voor jezelf en het goed doen voor een ander. 

Waarom het zo belangrijk is om nee te zeggen?

Nee zeggen op het werk is enorm belangrijk, voor zowel jouw mentale gezondheid als voor het succes van jouw werkzaamheden. Het stellen van grenzen bevordert het werkplezier en de gezondheid van de afdeling. Door nee te zeggen zorg jij ervoor dat jouw huidige werkzaamheden en/of patiënten alle aandacht krijgen die ze verdienen en je de kwaliteit behoudt. Als je teveel werk overneemt zal je ook sneller fouten maken, omdat het simpelweg teveel wordt. Ja zeggen schept verwachtingen die jij misschien niet kunt waarmaken. Nee zeggen helpt dus niet alleen jezelf, maar je helpt ook de ander door eerlijk te zijn. 

Tips om nee te zeggen op de werkvloer: 

Wanneer je direct nee zegt kun je misschien asociaal overkomen en wanneer je te snel ja zegt heb je achteraf spijt. Neem even de tijd om over je antwoord en je argumentatie na te denken. Zeg dat je twijfelt en geef aan dat je even in je planning moet kijken of het haalbaar is en koppel dit op een later tijdstip terug. Maar wacht niet te lang, dan heeft de ander nog tijd om de vraag bij iemand anders neer te leggen.

Wees eerlijk over de reden die je aangeeft. Vaak ligt dit aan je eigen werkdruk, maar het kan ook voorkomen dat je over niet genoeg kennis beschikt om de werkzaamheden snel uit te voeren. En even een middagje voor jezelf is natuurlijk ook een goede reden! Soms denken zorgmedewerkers dat dit geen goede reden is, maar juist integendeel. Iedereen heeft tijd nodig om even op te laden. 

Alleen nee zeggen geeft het gevoel dat we niet willen helpen in plaats van niet kunnen helpen. Door mee te denken over een goed alternatief stel je je professioneel op en werk je samen naar een oplossing toe. Ben je pas volgende week beschikbaar? Geef dit dan ook door. Bij het overnemen van een shift kun je ook vragen of degene volgende week een shift van jou wil overnemen.

Heb jij zelf nog tips die kunnen helpen? Reageer dan in de comments! 




Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details