Blog

Nachtdienst tips; hoe ga je om met de nachtdiensten in de zorg?

14 april 2021

Ongeveer 8,7% van de Nederlandse bevolking werkt tijdens nachtdiensten en een groot deel daarvan zijn zorgmedewerkers. De zorg gaat immers 24/7 door. Nachtdiensten kunnen negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid door een verstoord dag- en nachtritme. Dit in combinatie met de hoge werkdruk in de zorg, die sinds de coronacrisis ook nog eens is toegenomen, resulteert uiteindelijk in meer stress onder zorgmedewerkers. Zorg daarom goed voor jezelf en probeer in te spelen op het veranderende dag- en nachtritme door nachtdiensten met voldoende slaap, de juiste voeding en beweging. Onderstaande nachtdienst tips gaan jou daarbij helpen. 

koffiezorgdesq

Niet kunnen slapen na nachtdienst

De meeste volwassenen hebben 7 tot 8 uur slaap nodig per dag. Door het draaien van nachtdiensten kan het lastig zijn deze uren te halen. Structureel 6 uur slaap per dag kan gezondheidsklachten veroorzaken. Maar wat is nu het beste moment om te slapen als je een nachtdienst hebt? Na de dienst, voor de dienst of misschien zelfs wel tijdens de dienst? Als werknemer kun je maatregelen nemen om de nachtdiensten gezond door te komen en optimaal rekening te houden met de ongemakken die nachtdiensten met zich meebrengen. We beschrijven een aantal tips voor een beter slaapritme bij nachtdiensten. Hopelijk hebben ze voor jou effect!

Slapen voor nachtdienst

Slapen na nachtdienst

Voeding voor nachtdiensten

Voor, tijdens en na jouw nachtdienst is het belangrijk om goed op je voeding te letten. Voor en tijdens je nachtdienst wil jij jezelf fit en energiek voelen, terwijl je na jouw dienst graag wilt rusten. De juiste voeding kan jou daarbij helpen. Bij een nachtdienst kun je de volgende drie maaltijd vormen aanhouden: 

Vermijd producten zoals alcohol, gefrituurde gerechten, cafeïne, en suikerrijk- en sterk gekruid voedsel. Deze producten staan een energiek gevoel tijdens jouw nachtdienst en/of een goede nachtrust na jouw nachtdienst in de weg. 

Sporten voor of na een nachtdienst? 

We weten dat sporten goed is voor ons lichaam en stressverlichtend werkt. Bewegen draagt positief bij aan een verstoorde balans tussen werk en privé in de zorg. Probeer daarom sport goed te combineren met jouw nachtdiensten. Kun je dan beter voor of na een nachtdienst gaan sporten? Het beste is om niet na een nachtdienst te gaan sporten. Jouw beweegmoment zit dan te dicht op je slaapmoment, waardoor je veel te hoog in je activatie modus komt en vervolgen niet kunt slapen. De beste methode is om eerst te slapen en vervolgens een sportieve work-out te doen. Vervolgens kun je weer kort slapen voor jouw volgende nachtdienst. 

Wil jij meer te weten komen over hoe je als zorgmedewerker met de druk op de werkvloer om kunt gaan? Download dan onze gratis whitepaper, waarin we nog dieper ingaan op de hoge werkdruk in de zorg. 

– Myrthe Moet vertellen –




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *