Blog

Hoe krijgen we meer zorgpersoneel op de arbeidsmarkt?

29 juli 2021

Laatst kwam ik een ontzettend interessant artikel tegen op Frankwatching. Het artikel ging over de veranderingen op de arbeidsmarkt. Zo zal de werkloosheid de komende jaren toenemen, maar daar tegenover zal het aantal vacatures ook alleen maar stijgen. We gaan dus naar een arbeidsmarkt toe die veel vacatures heeft én veel werklozen. Natuurlijk matchen deze 2 voor geen meter, maar het biedt wel nieuwe kansen.

In plaats van eerst matchen op hard skills, kunnen zorgorganisaties het ook omdraaien. Het aanbieden van opleidingen aan werkzoekenden die goed scoren op de bijbehorende soft skills, zal zorgen voor gemotiveerde kandidaten die zich graag laten omscholen tot zorgverlener. Deze softskills – waarmee je als zorgverlener pas echt het verschil maakt – zullen goed van pas komen in de zorg.

Welke softskills zijn belangrijk?

Het werken in de zorg is zeker niet voor iedereen weggelegd. Je moet namelijk bepaalde soft skills in huis hebben om goed je mannetje te staan. Soft skills zijn karaktereigenschappen die goed van pas komen bij bepaalde werkzaamheden. Maar welke softskills zijn dan zo belangrijk in de zorg? Onze zorgprofessionals gaven antwoord.

Het komt er op neer dat we van opleiding-werving naar softskill-werving zouden moeten gaan. Hoe kunnen zorgorganisaties dit aanpakken? Wanneer je als organisaties omscholingsmogelijkheden hebt kun je het volgende doen: Stel een vacature op waarbij je vraagt om een kandidaat met een bepaald niveau, softskills en ambities. Bij de vacature noteer je OMS (omscholing mogelijk). Vast en zeker dat er genoeg mensen tussen zitten die een steentje kunnen bijdragen in de zorg! 

Verandering arbeidsmarkt

Daarnaast kunnen we uit eigen ervaring wel zeggen dat er een kentering te zien is bij arbeidsmarktprofessionals. Vooral de jonge generatie laat zien meer behoefte te hebben aan eigen regie en ieder heeft weer andere persoonlijke wensen. Als werkgever kun je hier positief op inspelen door in de sollicitatieprocedure meer te kijken naar de behoefte per individu. Dus vertel niet alleen wat je als werkgever te bieden hebt, maar verdiep je in de persoon die voor je zit. Heeft diegene meer behoefte aan vrije tijd, extraatjes om te ontspannen of juist aan opleiding? Kijk wat je voor iemand persoonlijk kan betekenen! 

– Myrthe Moet vertellen – 




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *