Nieuws

De kansen en valkuilen van zorg op maat

25 november 2021

De wereld digitaliseert in een rap tempo en ook de zorg blijft niet achter. Dat opent een wereld van mogelijkheden voor zowel patiënt als zorgverlener. Zorgverleners kunnen hun werk sneller én beter doen met behulp van technologie. Het werk wordt mede door de introductie van technologie lichter, leuker, maar ook makkelijker. Aan de andere kant ervaart de hulpbehoevende ook de voordelen: de zorg wordt soms juist persoonlijker en het is beter in te richten in de dagelijkse bezigheden. Een patiënt is niet meer alleen een patiënt, maar in de eerste plaats zijn eigen persoon met eigen hobby’s, werk en bezigheden. Dat willen we allemaal zo lang en goed mogelijk vast blijven houden. Technologie maakt dat mogelijk.

Wearables

Er wordt op dit moment al gebruik gemaakt van tal van slimme technologische hulpmiddelen in de zorg. In combinatie met het registreren en ter beschikking hebben van veel data (big data) kunnen patiënten daar veel baat bij hebben op verschillende vlakken. Zo kan iemand tijdens het hardlopen bijvoorbeeld een melding krijgen van een slimme wearable dat hij beter even kan stoppen met lopen, omdat de kans op een hartinfarct groot is. De wearable kan het advies geven om contact op te nemen met de arts. Bij dit voorbeeld helpt een bepaalde techniek de patiënt zoveel mogelijk onbezorgd zijn dagelijks leven op te pakken. Hij krijgt namelijk toch wel een melding als hij het rustiger aan zou moeten doen. De patiënt krijgt hiermee ook een stukje gemoedsrust en controle terug. Hij wordt immers altijd gemonitord, dus hoeft hier zelf niet continu mee bezig te zijn.

Big data

In het voorgaande voorbeeld van de wearable die een mogelijk hartinfarct kan voorspellen wordt gebruik gemaakt van slimme wearables die waarden registreren en van big data. Big data is een enorme hoeveelheid ongestructureerde data waaruit door analyse patronen zichtbaar kunnen worden. Die patronen maken het mogelijk om voorspellingen te kunnen doen en in het geval van dit voorbeeld gaan deze voorspellingen over wanneer de kans op een hartinfarct groot is. Zoals je je kunt voorstellen is dit slechts een voorbeeld, maar hier ligt een schat aan informatie die op vele manieren gebruikt kan worden. Niet alleen ziektes, maar ook gedrag kan hiermee worden voorspeld. Door het gebruik van technologie kan er vervolgens actie op worden ondernomen om die problemen te signaleren en uiteindelijk te voorkomen.

Eigen regie

Voor de zorgsector is de technologische ontwikkeling  een zegen op het gebied van kwaliteit van de zorg, maar ook op een heel ander gebied is het een positieve trend: het mentale aspect. Voor mensen die ernstig ziek worden staat hun leven op zijn kop. Het zorgt er vaak zelfs voor dat ze totaal anders in het leven gaan staan. Daar kunnen ook veel negatieve gedachtes bij komen kijken. Velen ervaren een gevoel van machteloosheid. De ziekte heeft de leiding en je weet niet wat je te wachten staat. Elk stukje regie dat je aan patiënten terug kan geven, kan een verschil maken. Het werken met slimme wearables en andere monitoringstechnologie geeft patiënten weer wat controle. Bovendien kunnen patiënten een eigen ‘PGO’ krijgen. Dat is een persoonlijke gezondheidsomgeving in de vorm van een app of online omgeving waarin alle medische gegevens bijgehouden kunnen worden. Denk daarbij aan doktersafspraken, informatie over je bloedgroep, vaccinaties, maar ook medicijngebruik.

Menselijk contact

Hoe meer technologie werk overneemt van de mens, des te onpersoonlijker het wordt. Dat is een grote valkuil. Zorg is niet alleen fysiek, maar er komt altijd een emotioneel aspect bij kijken wat minstens zo belangrijk is. Het bepaalt mede de kwaliteit van de zorg. Digitalisering kan het menselijk contact verdrukken als dat niet in de gaten wordt gehouden. De groei van digitalisering in de zorg zou dus samen moeten gaan met intensievere investering in klantbetrokkenheid. Zorginstanties laten weten hier aandacht aan te gaan besteden. De ‘life journey’ van een patiënt gaat een belangrijkere rol spelen. Belangrijk is dat er gekeken wordt naar de mens achter de patiënt, de diagnose en de behoeften.

Technologie en persoonlijk contact: het één hoeft het ander niet uit te sluiten, maar kunnen hand in hand gaan. Als er maar oog is voor de valkuilen die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Elke patiënt is uniek, dus behoeften zijn nooit hetzelfde. Onderzoek die behoeften en laat die in de context leidend zijn in de besluitvorming van de arts, laat de Raad Volksgezondheid & Samenleving weten. Hiermee doelen zij op samen beslissingen maken. Wat de arts goed acht, betekent niet dat dat altijd goed is voor de patiënt als mens. Daar wordt nu meer dan ooit bij stilgestaan.

zorgdesQ nieuws.




Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *